Portal społeczno-kulturalny regionu kępińskiego
Bony, Horacji, Jerzego 25 Kwietnia 2024, 03:35
Dziś 8°C
Jutro 9°C
Kępno
24 Lipca, 2019

Kępno: Podwyżki za wywóz śmieci

15 lipca br. odbyła się X sesja Rady Miejskiej w Kępnie. Tematem, który zdominował obrady i wzbudził burzliwą dyskusję, była podwyżka opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

O 7 zł drożej
Od 1 września br. mieszkańcy za wywóz odpadów zapłacą 18 zł od osoby miesięcznie. Do tej pory stawka wynosiła 11 zł. W przypadku, gdy odpady nie będą zbierane w sposób selektywny, koszt wyniesie 40 zł od osoby miesięcznie. W uzasadnieniu czytamy, że określając stawki, należy wziąć pod uwagę liczbę mieszkańców gminy, ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych oraz koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (odbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwienie odpadów, tworzenie i utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów, obsługa administracyjna systemu oraz edukacja ekologiczna w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami). Wiceburmistrz Artur Kosakiewicz podkreślił, że, uchwalając stawki, wzięto pod uwagę w szczególności koszty transportu. - Jeszcze do niedawna koszty transportu wynosiły w naszej gminie 109 tysięcy złotych miesięcznie. Obecnie, po przetargu, koszt samego transportu to 206 tysięcy złotych miesięcznie, czyli blisko 100% więcej. Na to wpływ mają czynniki, które w większości są od nas niezależne: wzrost płacy minimalnej, wzrost kosztów paliwa, opłata marszałkowska i to, że na rynku w tym sektorze praktycznie nie ma konkurencji. A koszt transportu odpadów to blisko 45% kosztów całego systemu – wyjaśnił. Na wyższe ceny składa się również wzrost cen w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów w Olszowie, czyli tzw. koszty na bramie. - Od 2016 r., czyli od momentu, kiedy była uchwalana poprzednia stawka, cena za odpady niesegregowane, tzw. mokre, wzrosła z 250,08 zł do 480,60 zł za tonę, cena szkła – z 1,12 zł do 10,80 zł za tonę, za zmieszane odpady opakowaniowe, tzw. suche – z 40,24 zł do 205,20 zł za tonę, a za odpady zielone – z 140,00 zł do 345,60 zł za tonę. Są to bardzo duże podwyżki – tłumaczył A. Kosakiewicz.
Środki z opłat za gospodarowanie odpadami nie mogą być wykorzystywane na cele niezwiązane z pokryciem kosztów funkcjonowania systemu, a system musi się bilansować. - Ten system, zgodnie z ustawą, sam musi się finansować. Gmina nie może z niego czerpać dochodów, ani nie może do niego dopłacać – dodał wiceburmistrz.

~ KR

Więcej w nr 30 (1336) 2019 r. „Tygodnika Kępińskiego”.

Komentarze

Pozostało znaków: 1000

Redakcja Tygodnika Kępińskiego nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez Internautów. Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy, naruszające normy prawne, obyczajowe lub niezgodne z zasadami współżycia społecznego będą usuwane.

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!